Prezentacja rozwiązań firmy Still Polska wpływających na poprawę bezpieczeństwa pracy, sprzęt, wyposażenie, rozwiązania organizacyjne - Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska

Prezentacja rozwiązań firmy Still Polska wpływających na poprawę bezpieczeństwa pracy, sprzęt, wyposażenie, rozwiązania organizacyjne 

Prelekcja ta to prezentacja przedstawiciela firmy STILL Polska, Pana Tobiasza Jakubczaka, dotycząca rozwiązań firmy w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy. Przedstawione zostały również założenia i działania w Akademii Bezpieczeństwa STILL, w ramach której firma prowadzi szkolenia na terenie całej Polski kierowane do jej klientów. Główne zadania Akademii to uświadamianie klientów w zakresie::

  1. zagrożeń związanych z wózkiem widłowym,

  2. na co należy zwrócić uwagę w eksploatacji wózka,

  3. jak poprawnie eksploatować wózek,

  4. prezentacji, jak należy poprawnie wykonywać czynności związane z operowaniem wózkiem, jazdą nim, pobieraniem ładunków.

Po wstępie teoretycznym składającym się z powyższych działań, następuje praktyczne pokazanie na terenie magazynu działań, o których była mowa. 

Rozwiązania wpływające na poprawę bezpieczeństwa 

Zgodnie z tematem przewodnim wystąpienia, omówione zostały rozwiązania oferowane przez firmę STILL Polska, mające na celu poprawę bezpieczeństwa pracy w magazynach. Pierwszym z zaprezentowanych rozwiązań jest oświetlenie zwane “Safety Blue Light”. Oświetlenie to wykorzystywane jest w miejscach krytycznych, czyli takich, gdzie ma się do czynienia zarówno z operatorem wózka widłowego jak i pieszym. Bardzo często może sie zdarzyć, że pieszy pojawi się w miejscu, w którym występuje duży hałas a widoczność jest ograniczona. W takiej sytuacji, przy zastosowaniu “Safety Blue Light”, pierwszym, co pieszy zobaczy wychodząc zza rogu, będzie niebieskie światło w odległości około 8 - 10 metrów za wózkiem widłowym. Wyposażenie takie może być montowane zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Rozwiązanie to może też być alternatywą dla używania sygnałów dźwiękowych przy cofaniu, które mogą być w pewnym stopniu uciążliwe. 

Kolejne rozwiązania to rozwiązania konstrukcyjne wózków. Obecnie bardzo duży nacisk kładziony jest na to, aby wszystkie rozwiązania konstrukcyjne związane z wózkiem widłowym powodowały, że maksymalnie obniża się środek ciężkości wózka widłowego. Dzisiaj największym zagrożeniem są brawurowi operatorzy wózków widłowych. Bardzo często zdarza się, że to są operatorzy, którzy pracują rok lub dłużej, którzy myślą, że są już operatorami doświadczonymi. Osoby takie niekoniecznie dostosowują prędkość do panujących warunków i między innymi dlatego też zaleca się jazdę z ładunkiem opuszczonym maksymalnie nisko na wysokości około 15 – 20 cm. STILL jako dostawca wózków może obniżyć środek ciężkości wózka widłowego konstrukcyjnie, ale w momencie kiedy operator jeździ z ładunkiem na wysokości oczu, ten środek ciężkości automatycznie idzie do góry i powoduje, że wózek jest niestabilny. 

Innym rozwiązaniem proponowanym przez firmę STILL Polska jest wyposażenie wózków w systemy elektroniczne. Między innymi takimi systemami są systemy typu „Assistance Truck Control”, czyli system, który w zależności od tego, czy operator ma zapięte pasy, czy ma ładunek obniżony na wysokości bezpiecznej, będzie dostosowywał jego prędkość jazdy. Są 2 typy „asystentów kontroli”: ATC 1 i ATC 2. W zależności od potrzeb klienta, wózek może zostać doposażony w system, który w momencie jazdy z dużą prędkością i rozpoczęcia wykonywania manewru skrętu, automatycznie będzie redukował prędkość wózka do prędkości bezpiecznej. W momencie jazdy z ładunkiem umieszczonym na zbytniej wysokości, system również będzie ograniczał prędkość maksymalną wózka.

Bardzo często są sytuacje, kiedy operatorzy również nie zapinają pasów bezpieczeństwa. Gdy w przypadku wózka czołowego jest to wózek otwarty, czyli nie ma pełnej kabiny, wtedy obowiązkiem operatora jest zapięcie pasów bezpieczeństwa, jeśli wózek jest w nie wyposażony.

Pasy bezpieczeństwa służą nam do tego, że w momencie kiedy wózek wywróciłby się na bok, to operator ma zostać na miejscu. Największym problemem jest to, że operatorzy wyskakują z wózka widłowego w momencie, kiedy wózek wywraca się na bok. Jest to odruch bezwarunkowy, ale takie rzeczy są niedopuszczalne i między innymi do tego służy pas bezpieczeństwa. Jeśli operator nie zapnie pasa bezpieczeństwa, jego prędkość maksymalna będzie na poziomie 2 - 3 km/h. Jeżeli operator zapnie pas, będzie bezpiecznie i będzie miał umożliwione pełne prędkości jazdy.

Partnerzy

  • Baumalog
  • Continental
  • Elokon Logistics
  • Log4.pl
  • Logis
  • Mago
  • Olejnik
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • WSOZZ
Ta strona wykorzystuje ciasteczka lub podobne technologie do przechowywania informacji. Brak zmiany w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej w naszej polityce prywatności.